آیا روشن گذاشتن طولانی مدت كامپیوتر درست است؟
کهنه ده زیبا
همه چیز جالب در هر موردی حتما سر بزنید

امروزه دانش كامپیوتر آنقدر پیشرفت كرده است كه می توان بدون مشكل كامپیوتر را برای مدت طولانی یا حتی به صورت 24 ساعته روشن نگه داشت حتی می توان از زمان بی كاری كامپیوتر برای Update آنتی ویروس كامپیوتر و اسكن آن استفاده كرد. ولی برای روشن نگه داشتن طولانی كامپیوتر نكته هایی وجود دارد كه یاد آوری انها خالی از لطف نیست

بدانید كه:
هر بار روشن یا خاموش كردن كامپیوتر باعث تغییر دمای آن می شود. كه به این تغییرات دمایی تنش هایی حرارتی گفته می شود. و از لحاظ فیزیكی می تواند آسیب پذیری هر قطعه ای را ( حتی غیر الكترونیكی ) افزایش دهد. مشكل دیگری كه هنگام روشن كردن كامپیوتر وجود دارد، جرقه ای است كه هنگام وصل كلید زده می شود. این جرقه های اضافه ولتاژ های نا خواسته ای ایجاد می كنند. با اینكه فیلتر هایی برای حذف این نوسانات ولتاژ وجود دارند اما همیشه مقداری از نوسانات از این فیلتر ها عبور می كنند. بنابراین اگر قرار است پس از مدت كوتاهی دوباره كامپیوتر خود را روشن كنید بهتر است اصلاً آنرا خاموش نكنید. پس برای افزایش عمر كامپیوتر خود بهتر است از روشن و خاموش كردن های بیهوده كامپیوتر خودداری كنید.
هارد دیسك كامپیوتر شما می تواند با سرعت 5400 یا 7200 یا 15000 دور در دقیقه دیسك های خود را به بچرخاند. وقتی كه یك كامپیوتر روشن است بیرینگ ( یا به قول عوام بلبرینگ ) آن در حال سایش است. و بد نیست بدانید هارد دیسك های امروزی به طور متوسط می توانند 100000 تا 250000 ساعت بدون مشكل و بدون وقفه كار كنند. كامپیوتر هایی كه برای سرور ها ساخته می شوند از تكنولوژی استفاده می كنند كه بتوانند هفت روز هفته را به صورت شبانه روزی كار كنند. و چكیده این تكنولوژی در كامپیوتر های شخصی استفاده شده است بنابراین بیشتر آنها می توانند برای یك دهه یا حتی بیشتر بدون مشكل كار كنند. بنابراین خیلی لازم نیست نگران هارد دیسك خود به عنوان یكی از قطعات دارای استهلاك مكانیكی نگران باشید.
فن CPU، منبع تغذیه، حتی كارت گرافیكی مقداری برق مصرف می كنند. اما اگر از مود ذخیره انرژی ( Power Option ) در كامپیوتر خود استفاده كنید. می توانید مصرف آنرا به میزان قابل توجهی كاهش دهید. و اگر از مانیتور CRT برای كامپیوتری كه قرار است مدت طولانی روشن بماند استفاده می كنید بهتر است آنرا با یك مانیتور LCD تعویض كنید چون این مانیتورها مانند یك بخاری برقی در تابستان هستند. و نه تنها انرژی بیشتری مصرف می كنید بلكه باید برای تهویه گرمای انها هم فكری بكشید. كامپوتر هایی (مادر برد هایی ) كه دارای برچسب EPA یا Energy Star هستند می توانند. به راحتی مانیتور یا هارد دیسك ( اگر برای مادربرد و CPU این عمل انجام نشود ) را در حالت خواب قرار دهند كه سبب كاهش مصرف انرژی می شود و در عین حال كار خود را انجام می دهند بدون اینكه صدمه ای به به یكی از قطعات آن وارد شود.
مانیتور های CRT قدیمی با مشكلی مواجه بودند كه اگر یك تصویر را طولانی مدت نمایش می دادند آن تصویر روی صفحه نمایش به صورت هاله باقی می ماند یا اصطلاحاً می گفتند تصویر روی صفحه نمایش سوخته است. كه راه حل این مشكل استفاده از Screen Saver است. اما این مشكل در مانیتور های CRT امروزی به مراتب كمتر شده است و در مانیتور های LCD هم چنین مشكلی وجود ندارد.
اگر می خواهید كامپیوتر خود را برای مدت طولانی روشن بگذارید بهتر است یك محافظ در برابر صاعقه برای آن نصب كنید.


منبع انجمن تخصصی dvb5



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: جمعه 13 آبان 1390برچسب:,
ارسال توسط mehdi_jon

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 6
بازدید دیروز : 7
بازدید هفته : 25
بازدید ماه : 39
بازدید کل : 62263
تعداد مطالب : 638
تعداد نظرات : 3
تعداد آنلاین : 1




دریافت کد سیستم خبر خوان