چگونه فردی جذاب ، با نفوذ و تاثیرگذار باشیم ؟


بیشتر اوقاتزندگی روزمره ما به مراوده و گفتگو و تعامل با دیگران میگذرد. در منزل،محل کار، خیابان، تاکسی، مغازه، کلاس درس و … در این میان همیشه عده‏ایانگشت شمار از افراد در میان دیگران برتر بوده و نامشان زبانزد دیگراناست. همچنین همیشه باعث جذب سایرین شده و در کل افرادی پرنفوذ و تاثیرگذارهستند. البته جذابیت شخصیتی با جذابیت زیبا بودن فرق دارد. جذابیت وگیرایی شخصیتی کاملا اکتسابی است و آگاهانه و یا ناآگاهانه کسب میشود.اینگونه افراد هیچ فرقی با دیگران ندارند؛ مثلا ستاره داشته و یا اینکهجادوگری بدانند بلکه به صورت دانسته و یا ناخودآگاه یک سری قوانین راهمیشه رعایت می‏نمایند که همین قوانین عامل برتری و جذب دیگران و عاملنفوذ در اذهان است. ما نیز می‏توانیم اینطور باشیم. در اینجا به بعضی ازاین عوامل اشاره‏ای مختصر می‏نمایم :

1- کمتر حرف بزنیم :این بدان معنا نیست که حرف نزنیم و یا سرمان در لاک خودمان باشد. بلکههرجا نیاز به صحبت کردن بود خود را نشان داده و نظر خود را ایراد کنیم.متاسفانه بعضی افراد اینطور برداشت می‏نمایند که کم گویی یعنی هیچ‏گویی وهمین امر باعث منزوی شدن و دور شدن از اجتماع می‏گردد.

2- قبل از شروع صحبت حداقل ۳۰ ثانیه فکر کنیم :فکر کردن قبل از شروع صحبت هر چند کم و کوتاه باعث گزیده‏گویی شده و ازهرگونه گاف زدن و همچنین بیهوده گویی و با عجله صحبت کردن جلوگیری می‏کند.حتما دیده‏اید افرادی که پس از شنیدن حرفی یا سوالی مدت زمانی کوتاه آنراحلاجی نموده و سپس بیان می‏نمایند و اکثر اوقات جواب آنها بسیار متین ودرست است و هیچ جای ایراد نیست. اما امان از افرادی که آنچه به ذهنشانمی‏آید را بیان می‏نمایند، بدون اینکه حتی لحظه‏ای در مورد آن فکر کنند.به اصطلاح با صدای بلند فکر ‏می‏کنند و اکثر اوقات حرفهایی می‏زنند کهباعث پشیمانیشان می‏گردد. فکر کردن آسان است. تمرین کنیم.

3- با صدای بلند نخندیم :خنده با صدای بلند شخصیت انسان را زیر سوال می‏برد. هیچ انسان گرانمایه‏ایرا نخواهید دید که با صدای بلند خندیده و یا قهقهه بزند. از بازیگرانمعروف سینما (در زندگی شخصی) گرفته تا بزرگان و دانشمندان. با صدای بلندخندیدن باعث جلب توجه دیگران شده و با توجه به اینکه دیگران نمی‏دانندمطلب شما چقدر خنده‏دار است، باعث سوء برداشت آنها می‏شود.

4- لبخند بزنیم :یک لبخند کوچک باعث جذب می‏شود. هر انسان دارای کودک درونی است که آن کودکدرون به آنچه که خود بخواهد جذب می‏شود چه بخواهیم و چه نخواهیم. اخلاقکودک درون دقیقا مانند کودکان است و به چیزهای زیبا عکس العمل مثبت نشانمی‏دهد. پس همانطور که یک کودک جذب یک لبخند می‏شود، ما نیز جذب چهره‏هایبشاش و خنده‏رو می‏شویم. همچنین لبخند باعث زیباشدن چهره می‏شود.

5- در امور دیگران دخالت نکنیم :برایتان چقدر پیش آمده که با تلفن همراه یا شخصی دیگر صحبت می‏کرده ‏ایدکه دقیقا پس از پایان صحبت، یک نفر دیگر آمده وگفته "چی شده؟"؟ حتمابرایتان پیش آمده است که این قضیه کمی باعث تنفر شما شده است. امور دیگرانبه ما ربطی ندارد زیرا اگر ربط داشت، با ما نیز در میان گذاشته می‎‏شد.دخالت در امور دیگران باعث دفع آنها شده و نوعی دورشدن را ایجاد می‏نماید.زیرا با توجه به شناختی که افراد از شخص فضول دارند، از رفت و آمد و حتیصحبت مقابل وی خودداری می‏کنند.

6- شوخ طبع باشیم ولی بسیار بسیار کم شوخی کنیم :شوخی هرقدر هم کوچک می‏تواند باعث رنجش شود مگر اینکه این شوخی با فکرقبلی و بررسی بیان شده و یا انجام شود. مثلا شوخی‏هایی که با شخصیت افرادرابطه دارد باعث قتل شخصیت می‏شود. شوخی اگر در حد یک لبخند کوچک و ملیحباشد، بسیار شیرین است و نه بیشتر. شوخی فراوان انرژی ذهنی را کاسته وجذابیت را از بین می برد. چراکه شوخی بتدریج پرده های حرمت را پاره کرده وکم کم موجب بی احترامی می شود. با این حال تبسم به چهره جذابیتی عمیق میبخشد. در تبسم سنگینی و متانت موج می زند ولی در خنده زیادی و شوخی سبکی وکاهش جذابیت نهفته است.

7- آنچه هستیم باشیم :از بیان حرفهای بیخودی و دروغ و بزرگ کردن خود بپرهیزیم. آنچه که هستیمباشیم به این معنا که خود را بزرگتر از آنچه هستیم جلوه ندهیم و سعی نکنیمخود را به زور در دل مردم جای دهیم.

8- به وضع ظاهری خود برسیم :یکی از عواملی که باعث تاثیرگذاری در بین سایرین می‏شود، خوش لباسی،خوشبویی و خوش صورتی است. مطمئنا هیچ کس دوست ندارد با شخصی که دهان اوبوی بد می‏دهد و یا لباسش پاره است دمخور شود. ضمن اینكه هماهنگی وپاکیزگی ناخودآگاه باعث جذب مردم می شود. البته باید دقت شود که لباس هایعجیب و غریب باعث جذب نمی شود. تمیزی و اطوی لباس، موهای مرتب، دهان خوشبومجذوب كننده است. اما آراستگی ظاهری فقط به پوشش داخل و خارج خلاصه نمیشود بلکه حرفهای زیبا، جملات مثبت، اعمال درست نیز باعث جذب است.

9- سکوت را تمرین کنیم :بعضی افراد می پندارند که هر چه شلوغتر و پر صداتر باشند بیشتر جذب میشوند ولی اینطور نیست. سکوت تاثیری ذهنی در افراد می گذارد. هنگام سکوت،در اطراف خود ایجاد خلاء می نماییم و این خود باعث جاذبه است. ضمن اینکهسکوت انسان را عاقلتر و با تجربه تر نشان می دهد، زمینه ای مناسب برایصمیمیت است. البته سکوت ناشی از ترس و عدم اعتماد بنفس، باعث کاهش جذابیتاست. همچنین نرم و با ملایمت صحبت كنیم چراكه جیغ، داد و هوار، بلند صحبتکردن و خشن و عصبی بودن باعث قطع اعتماد مردم می شود.

10- فرد محترمی باشیم :به خود و دیگران احترام بگذاریم. بی ادبی در کلام و گفتار و رفتار ازجذابیت بسیار می کاهد. باید در ظاهر آراسته و در باطن وارسته بود. شخصمودب و متین و محترم بی تردید جذاب تر از بی ادبان است. هتاکی و ناسزاگفتن حتی به افراد بدصفت و بی شخصیت و همچنین تحقیر و تمسخر و غیبت وبدگویی مخالف با احترام است.

11- در رفتار و كلام قاطعیت داشته باشیم : سستعنصر نبودن و پای تصمیمات و تعهدات ماندن موجب جذابیت است. افرادی کهشخصیتی قاطع دارند هدفهای مشخص و ارزشهای معینی و برنامه های مدونی دارندو بلااستثنا جذابند. قدرت "نه" گفتن به درخواست های بی ارزش دیگران موجبرویش جذابیت است. بعضی افراد خود را فدای این و آن می کنند و هرکار مثبتیا منفی را قبول میکنند و اینطور می خواهد در دل دیگران رخنه کنند که نمیشود. جذابیت یعنی مصمم بودن و قاطعیت در رفتار و گفتار.

12- مراقب امیال و غرایز شخصی خود باشیم :افراد دارای شخصیت مسلط و چیره بر غرایز و امیال، دارای تسلط بیشتریهستند. کسانی که بر میل جنسی، میل غذا خوردن، عواطف و هیجانات خود مسلطهستند، جذابیت معنوی دارند. تاثیر روانی گذاشته و انرژی مثبت از وجودشانفوران می کند. کسانی که غریزی و هوی هوسی هستند و مدام در پاسخ به امیالخود به سر می برند و نمی توانند خود را کنترل نمایند و خصوصا به زبان ونگاه خود مسلط نیستند، هیچگاه به جذابیتی كه انتظار دارند دست نخواهندیافت و مسلما بدون كسب جذابیت از تاثیرگذاری هم خبری نیست