مراحل عشق از دیدگاه دانشمندان(جالب و آموزنده)
کهنه ده زیبا
همه چیز جالب در هر موردی حتما سر بزنید
دانشمندان و محققان عاشق شدن رو به سه مرحله تقسیم کردن . اول کشش جنسی کهقاعدتأ دوره کوتاهی است. دوم، حس جسمی - عاطفی که آدم در این دوران درعالم هپروت غوطه ور می شه و در اصل یواش یواش احساس عشق از دید علمروانشناسی امروزی شکل می گیره.
مرحله سوم عاشق شدن، تعهد طولانی مدته. در این رابطه یعنی مرحله سوم دکترپرتوی تبار دکتر روانشناس در لندن می گن که فرق نمی کنه مال کدوم کشورباشی یا تابع کدوم فرهنگ این سه مرحله بر همه وارده . . .

وقتی که حس عشق نسبت به کسی در ما شکل می گیره کاملتر و کاملتر میشه و با کاملتر شدنش، از داغ بودنش کمتر میشه ولی عشق عمیقتر میشه .

عجیبه که در جایگاه اصلی حس عشق و عاطفه که در مغز ما هست هم این تکاملعملا انجام میشه. اوایل رابطه ، سطح مغز درعواطف ما نقش داره و بعد باعمیقتر شدن احساس ما جالبه که قسمتهای داخلی و عمیق مغز درگیرعاطفه میشن،یعنی منطقه سنترال لوب که داخل مغز در مرکزشه و شکل نعل اسبه .

نتیجه چند آزمایش که نشون میده در ملاقات اول چه چیزهائی باعث میشه که بگیم بیقرار یا الفرار . . .

اصولا بین ۹۰ ثانیه تا ۴ دقیقه بیشتر طول نمی کشه که قلبا حس کنیم که از یکی خوشمون می یاد یا نه ؟

در این مدت زمان کوتاه نتیجه این است که:

۵۵ درصد حرکات یکنفر باعث جذب یا فرار ما میشه.
۳۸ درصد، تن صدا و سرعت حرف زدن.
و۷ درصد محتوای صحبت ها می تونه تأثیر مثبت یا منفی بگذاره.

تأثیر کارساز نگاه
روانشناس نیویورکی پروفسور آرتور آرون که در مورد ” عاشق شدن” تحقیقمیکنه، به این نتیحه رسیده که نگاه تأثیر کارسازی در عاشق شدن داره .

این پروفسور از دوغریبه خواست که تما م رازهای زندگیشون رو برای همدیگه تعریف کنن. این مرحله از آزمایش چهارساعت و نیم طول کشید .

بعد پروفسور ازشون خواست که به مدت ۴ دقیقه به چشمهای هم زل بزنن. بعد ازچند بار تکرار این آزمایش با افراد متفاوت خیلی از زوجها اعتراف کردن کهشدیدا به طرف مقابلشون جذب شده بودن. حتی دو تا از اون غریبه ها بعدا باهم عروسی کردن.

اصولا وقتی که ما از لحاظ جنسی ذوق زده میشیم چشمهامون بزرگتر میشه.

هورمون هایی که در مراحل عاشق شدن دست دارن
مرحله اول: کشش جنسی یا شهوت
هوس و خواستن که عاملشون هورمونهای مردانه تستوسترون و هورمون زنانه استروژن هستند.
این هورمونها هستند که باعث میشن آدم دنبال جنس مخالف بره ..

مرحله دوم: دل باختن
از این مرحله است که واقعأ عشق پا می گیره . د راین مرحله است که آدم نمیتونه به چیز دیگه ای جز معشوقش فکر کنه. از علامات این مرحله از دست رفتناشتها و بی خوابی هستش چون بیشتر سعی فرد اینه که ساعات روز رو به طرفمقابل فکر کنه . در مرحله جذ ب، گروهی از سلولهای عصبی ما یعنی نیوروترنزمیترها که اسمشون ” مونو آمینوز” هستش نقش مهمی رو بازی میکنن .

دوپامین نوعی ماده شیمیایی که از مغز تولید میشه. نوره پاین فرینNorepinephrine یا همین آدرنالین که باعث میشه عرق کنیم و قلبمون سریعبزنه .

سروتونین : یکی از مهمترین مواد شیمیائی عشقه و اون چیزیه که ممکنه موقتا ما رو دیوونه کنه .

مرحله سوم: دل بستن
این سومین مرحله عشق و درازمدت ترینش. البته اگر یک رابطه بخواد ادامهپیدا کنه وارد این مرحله خواهد شد .این مرحله از عشق که ماندنیه مراحلقبلی کوتاه مدتن. علتش هم اینه که دو مرحله اول عشق هوس و جذب آدم رو ازکار و زندگی میندازه برای همین قرار نیست که دائمی باشه چونکه از دیدطبیعت باعث نابودی شخص میشه .

این احساسه که زوجها رو به هم متعهد می کنه و باعث میشه با هم بمونن.هورمونهایی که در این مرحله بوسیله سیستم عصبی آزاد میشه. هورمونهایی کهباعث میشه دو نفر بهم وفادار بمونن .

اوکسیتوسین: این هورمون ماده شیمیایی هستش که غده هیپوتالاموس ترشحشمیکنه. این هورمون کمک میکنه که رابطه پایدار بشه. این هورمون زمانبارداری هم در خانمها تولید میشه که به ساخته شدن شیر کمک میکنه و حس تعلقمادر و فرزند رو قوت میبخشه . در عین حال این هورمونی که در زمان آمیزش درمغز ترشح میشه و حس تعلق رو در دو نفر تشدید میکنه .

واسوپرسین: هورمونی که در رابطه دراز مدت در دو نفر تولید میشه این هورمونفعالیتهای کلیه رو کنترل میکنه و حس ایثار رو درفرد مقابل ایجاد میکنه .

چرا اصلا انسان احتیاج به یک همدم از جنس مخالف داره ؟
آیا یک الگوی همگانی برای زن ایده ال و مرده ایده ال هست ؟
تو انتخاب طرف مقابلمون چه چیزهایی نقش دارن ؟

زمانی که یک نفر رو به عنوان زوجمون انتخاب می کنیم، گویا اولناخودآگاهانه کسی رو انتخاب می کنیم که از نظر ژنتیکی شبیه به خودمون باشه.

عجیبه که گویی ظاهر یک شخص تا حدی میتونه گویای ساختمان ژنتیکی اون فردباشه. مثلا چهره هایی که طرف چپ و راست صورتشون قرینه نیستند، بیشتراحتمال داره که دارای مشکلات ژنتیکی و مادرزادی باشند.

دراین زمینه مطالعاتی که شده نشون میده مردها، بخصوص دنبال زنهایی می گردن که دو طرف صورتشون با هم قرینه است .

باز به نظر میاد که مردهاغیر از قرینگی صورت، به شکل اندام جنس مخالف همناخوداگانه توجه میکنن. مطالعات نشون داده که مردها بیشتر جذب خانمهاییمیشن که تناسب قطر کمر به پهنای باسنشون ۰/۷ هستش. این رو می تونین باتقسیم اندازه کمر به اندازه باسنتون حساب کنین .

شاید علت این نوع سلیقه مشترک در جنس مرد، از اونجایی ریشه گرفته که وقتیزنها وارد سنین بالاتر میشن دور کمرشون چربی جمع میشه و کمرشون پهنترمیشه. بنابراین تناسب ”هفت دهم” به هم میخوره و ناخوداگاه این تصور رو درذهن مردها ایجاد میکنه که این زن دیگه بارور نیست .

برای اینکه از نگرانی در بیان این رو هم بدونین که ” تناسب هفت دهم در زن چاق یا لاغر فرق نمی کنه و یکسانه.

ولی مسئله انتخاب زوج زنها با مردها خیلی فرق میکنه برای زنها قرینگی صورتمرد زیاد مهم نیست. ولی چیزی که مهم بنظر میاد توانایی مرد در فراهم کردنغذا و نگهداری از بچه های آیندشون نقش مهمتری رو بازی میکنه تا که ظاهرشون.

مردهای پولدار یا قدرتمند، چه از نظر جسمی و چه از نظر موقعیت مالیواجتماعی، همونقدر بین خانمها طرفدار دارن که لئوناردو دوکاپریو در فیلمتایتانیک!؟

تحقیقات نشون داده که ما کسی رو ترجیح میدیم که به خودمون شباهت داشتهباشه و یک نسبتی هم بین این اجزای بدن در زوجها هست. بین اندازه ریه ها،بلندی انگشت وسط دست، درازای لاله گوش .و اندازه کلی گوش ها. قطر گردن ومچ دست و میزان سوخت و ساز بد


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: شنبه 30 مهر 1390برچسب:,
ارسال توسط mehdi_jon

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 4
بازدید ماه : 37
بازدید کل : 62261
تعداد مطالب : 638
تعداد نظرات : 3
تعداد آنلاین : 1




دریافت کد سیستم خبر خوان